wat is stichting dolittle
SponsorKliks, gratis sponsoren!

WAT IS STICHTING DOLITTLE

Huisdieren zijn 'het kind van de rekening'

Een paar jaar geleden is het initiatief genomen om Stichting Dolittle op te richten, omdat er mensen zijn die in financiele crisis verkeren, waarvan hun huisdieren mede de dupe worden. Zij zijn als het ware "het kind van de rekening".

Dieren die veel lijden door lichamelijk klachten

Er zijn veel huisdiereigenaren die vaak amper geld hebben om de vaste lasten te betalen en levensmiddelen te kopen, er is dan geen geld meer over om de medische kosten van hun huisdieren te betalen. In deze gevallen wordt er vaak noodgedwongen voor gekozen om de zieke dieren niet te laten behandelen, met als gevolg dat er veel dieren zijn die veel (pijn)lijden door hun lichamelijk klachten en waarschijnlijk een pijnlijk leven en een langzame dood tegemoet zien.

Steun en toeverlaat

Voor de meeste huisdiereigenaren zijn de dieren vaak hun steun en toeverlaat, toch zal in veel gevallen de huisdiereigenaar ervoor kiezen om afstand te doen van het dier. Dit is heel triest en heeft tot gevolg dat de dierenasiels overvol raken. Waarschijnlijk wordt er voor veel van deze dieren ook geen nieuwe eigenaar gevonden. Erger nog is het wanneer de eigenaar, omdat hij of zij de zorg voor het huisdier niet meer kan betalen, het dier op straat of in het bos "dumpt".

Ook zijn er mensen die in een situatie terecht komen waarin ze tijdelijk niet voor hun huisdier kunnen zorgen, bijvoorbeeld door ziekte of opname in een ziekenhuis of zorginstelling. Vaak hebben deze mensen niemand die de zorg voor hun dier tijdelijk kan overnemen.

Opkomen voor de dieren

Dit moeten we met zijn allen niet willen. In een beschaafde maatschappij, zoals de onze, moeten we opkomen voor deze dieren. Aan de manier waarop mensen omgaan met het welzijn van dieren is de mate van beschaving te meten. Voor mensen die het financieel moeilijk hebben zijn er inmiddels voedselbanken, kledingbanken en allerlei andere fondsen waarop zij een beroep kunnen doen. Voor de dieren is dat echter niet het geval.

Om in ieder geval een paar van deze dieren te kunnen helpen hebben wij Stichting Dolittle opgericht. Om de dieren te kunnen helpen zijn wij afhankelijk van donaties.

We helpen nu al een aantal dieren op kleine schaal. Ons doel is echter om Stichting Dolittle te laten groeien zodat wij in de toekomst steeds meer dieren kunnen helpen. Ook wil de Stichting opvangplekken zoeken voor dieren die tijdelijk uit huis geplaatst moeten worden, totdat de eigenaar weer in staat is de zorg van het huisdier zelf op zich te nemen.

Wij zijn wel van mening dat de baasjes te allen tijde zelf verantwoordelijk blijven voor hun huisdieren en vragen hen dan ook altijd om zelf, indien mogelijk, een (kleine) eigen bijdrage te betalen.

omdat élk dier goede zorg en gezondheid verdient!